top of page
Search
  • Writer's pictureליטל חביב

לשקול מחדש!

נועה חסיד ח-1


"מראה מראה שעל הקיר מי הכי רזה בעיר... " ככה זה מתחיל, אך אין לדעת איך זה יסתיים.

בחברה של היום אנו רואים יותר ויותר ילדים בגילי-העשרה, שמפתחים הפרעות אכילה כגון אנורקסיה, בולמיה ואכילת-יתר. אשמה רבה תלויה בנו כחברה, וכן בחברות הפרסום והמדיה שמעמידות את בני הנוער תחת לחץ אדיר להיראות על פי התכתיבים החברתיים האידיאליים. אנחנו מקבלים את המסר שאנחנו חייבים שיהיה לנו גוף מושלם. אנחנו לא יכולים עוד ליהנות מאוכל, כי החברה והתקשורת גורמות לנו להרגיש אשמים על שאנו נהנים מאוכל.


אחת המחלות הקשות והמסוכנות היא אנורקסיה. מדובר בהפרעה נפשית קשה, והיא כוללת הרעבה עצמית ממושכת המובילה לירידה דרמטית במשקל עקב הפרעה בדימוי הגוף. מעט מאוד ידוע על הסיבות שגורמים לכך שנערה אחת שסובלת מהפרעה בדימוי הגוף תצליח להרעיב את עצמה באופן קיצוני ואילו נערה אחרת עם הפרעה דומה לא תצליח להרעיב את עצמה עד כדי סכנת חיים. הפרעה קשה נוספת היא בולמיה הכוללת התקפי זלילה בלתי נשלטים ולאחריהם היטהרות באמצעות הקאות או שימוש במשלשלים. רוב הסובלים מהפרעות אכילה הם נשים אך בשנים האחרונות יותר ויותר גברים סובלים גם הם מהפרעות אכילה הקשורות בדימוי הגוף. הפרעות אכילה קשורות בנפש אך יש להן השלכות פיזיות רבות כגון נשירת שיער, פגיעה בעור, פגיעה בשרירים, הפסקת וסת. פגיעה זו לאורך זמן עלולה להסתיים אף במוות.


א' בת ה-14 שסבלה מהפרעות אכילה, הסכימה לדבר על חוויתה האישית בתקווה שאולי תצליח למנוע מאחרים להגיע למצב מסוכן זה.

איך הכל התחיל ולמה??

"הכל התחיל מזה שראיתי סדרה בטלוויזיה של ילדות בגילי שהיו נורא יפות עם גוף יפה. רציתי נורא להיות כמוהן, קנאתי בהן, לאט לאט בתקופת הזומים התחלתי להתאמן, לאכול בריא ואז זה כבר הפך לאובססיה. התאמנתי בצורה מוגזמת, העדפתי לדלג על ארוחות, אם טיפה הייתה עולה, הייתי מתאמנת עד שתיים עשרה בלילה עד שארד ואחזור למשקל שהייתי קודם."


איך יצאת מזה??

"אמא שלי התחילה לשים לב שמשהו לא בסדר, בכל פעם שהייתה מכינה לי לאכול הייתי מפצירה בה שתקטין את כמות השמן בארוחה ושתשים לי מעט כי כבר אכלתי למרות ששתינו ידענו שזה שקר. היא התחילה לתת לי אוכל בכוח, הרגשתי כאילו אני בגיהינום, רגשות אהשמה שהיו לי אכלו אותי מבפנים. הרגשתי שאני שמנה אז בכל פעם שאכלתי הלכתי לשירותים וניסיתי להוציא את מה שאכלתי. אמא שלי נלחמה, היא ניסתה למנוע ממני את זה ועשתה איתי שיחות על כך שזה לא בסדר. אבל לא ראיתי בזה מעשה פסול, הרגשתי שזה נורא נורמלי לא ראיתי שיש משהו לא תקין. אחרי ארבעה חודשים של אכילה כפייתית, ואימונים במטרה לרדת במשקל הפסקתי עם זה אחרי שאמא שלי שיכנעה אותי."


א' ניצלה בזכות אמא שלה, שהיתה ערנית מספיק לעצור את בתה בתחילת ההדרדרות. אך רבים אחרים מגיעים למצב ממנו אין חזור. לאחרונה פורסמו תמונות של קארין באומן שהיתה דוגמנית צעירה ויפה, כיום בשנות ה-30 לחייה היא נעה בין חיים למוות, אינה מסוגלת להתנייד בעצמה, ואף לא לשבת, שיניה נשרו מפיה והיא רחוקה מכל אידיאל יופי. הבריאות אינה ברזון, גוף בריא אינו בהכרח גוף רזה, אדם ששומר על תזונה הכוללת את מגוון אבות המזון, ששומר על אורח חיים פעיל יהיה בריא ולא משנה מה משקלו. קיצוניות היא תמיד דבר בעייתי.


כדי לשמוע ולהבין עוד יותר את נושא הפרעת האכילה וכדי לדעת איך להתמודד איתה שוחחתי עם דורית שוורצברג יועצת בית הספר.

מי לדעתך האשמים בעלייה בכמות בני הנוער הסובלים מהפרעות אכילה?

"אני חושבת שההשפעה של כל המדיה וכל התרבות שלנו שמקדשת את הרזון ואת ההשוואה. כל הזמן בודקים אם כולם רזים ודקיקים ואוכלים במסעדות ונשארים רזים דברים לא מציאותיים, מעוותים, זה מעצב ומשפיע על כל אדם אדם ובטח על מתבגרים שעדיין לא יצבו את הדימוי העצמי שלהם ולא חיזקו אותו. הם גם נמצאים הרבה זמן ברשתות וזה גורם לפקפוק בעצמם, לאי שביעות עצמית מעצמם ואז הדרך למטה יכולה להיות קלה עם הפרעות אכילה ועם הפרעות אחרות. אני חושבת שתקופת הקורונה גם הוסיפה את חלקה, השהייה בבית העיסוק באוכל חוסר התנועה כל הסגרים גרמו לאנשים לעלות במשקל לא רק לבני נוער. ובני נוער בגלל הערך העצמי שלא תמיד יציב ולא תמיד שלם מושפעים יותר בקלות. אנשים רוצים להגיע מהר לתוצאות ואנשים לא עושים איזו תוכנית לאכילה מאוזנת ובריאה וכושר, הם מחפשים דרכי קיצור ואנשים לפעמים נופלים להפרעות אכילה. וכמובן שזה מתקשר לקשיים נוספים, אדם שהוא מווסת רגשית לא נופל כל כך מהר לבור הזה, אבל כשיש דברים אחרים ועוד לחצים ועוד עניינים של דימוי אז הדבר הזה יכול להיות מלכודת דבש מאוד מסוכנת ובעייתית.


האם יוצא לך לפגוש הרבה תלמידים סובלים שסובלים מהפרעות אכילה? איך מתמודדים עם זה

"כן יצא לי לפגוש תלמידים עם הפרעות אכילה. הדיווח לא תמיד מגיע מהתלמיד עצמו אלא מתשומת לב של צוות, של משפחה , חבריהם שפונים ודואגים ומוטרדים. בדרך כלל זה בעיה נפשית שבאה איתה גם הכחשה אבל בסופו של דבר עם מעטפת וליווי מתאים האנשים מגיעים גם לטיפול. הטיפול הוא על ידי אנשי מקצוע מיוחדים לתחום בתוך הקהילה, וגם במוסדות כמו סורוקה שיש בהם מחלקות להפרעות אכילה, גם באשפוז יום וגם באשפוז מלא. זו מחלה מסכנת חיים אבל יש לה טיפולים, ואנשים שמשתפים פעולה בטיפולים מגיעים לתוצאות.

כדי להתמודד צריך לעשות הרבה שיח גם בבית וגם בבית הספר וגם בקרב החברים. ליופי אין קנה מידה, יופי יכול להיות בכל מיני מידות ובכל מיני משקלים נולדנו עם הגנטיקה שלנו ועם הנטיות שלנו והכל בסדר וחוץ מזה מודדים אותנו לא רק על פי היופי ערך עצמי נמדד עם עוד הרבה דברים אחרים: איך אני כאדם, כחבר כבת להורים שלי, כנכדה, כתלמידה, כאחות. יש הרבה מאוד פרמטרים שבונים את מי שאני לא רק מה שאני רואה במראה".


אם אתם סובלים מהפרעת אכילה או חושבים שאתם עשויים להגיע אליה, שתפו את הקרובים אליכם, אם אתם חושדים שמישהו בסביבתכם סובל מהפרעת אכילה, הערנות שלכם יכולה להציל אותו. ככל שהאדם הסובל מהפרעת האכילה יגיע מוקדם יותר לטיפול כך יש סיכוי למנוע ממנו להגיע להדרדות פיזית ונפשית.

זכרו, המשקל שלכם לא מגדיר אתכם, יופי מגיע בכל הצבעים והצורות ואנשים יאהבו ויעריכו אתכם בלי קשר למראה שלכם.

אתם יפים כפי שאתם!




56 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page