top of page
Search
  • Writer's pictureליטל חביב

בטיפול

מאת: מעיין אזולאי י-1

בני נוער הנמצאים בשלבי התפתחות חשופים למגוון אירועים שעלולים להשפיע על המצב הנפשי שלהם בצורות שונות, אלו יכולים להיות אירועים אובייקטיבים וגדולים כגון הקורונה או אירועים בטחוניים ואלו יכולים להיות חוויות אישיות וטראומטיות שעובר הנער בחייו האישיים. כך או כך בני נוער רבים מוצאים עצמם מתמודדים עם מצוקות וקודי רגשי אך בעוד כשאנשים מרגישים כאב פיזי קל להם להגיע אל רופא, קבלת עזרה נפשית נתפסת פחות מקובלת, ורבים נמנעים ממנה ומנסים להתמודד לבד.

לפי ער"ן (עזרה ראשונה נפשית), בשנה מתקבלות 305,750 פניות מצוקה במוקד ומתוכן 9,172 על אובדנות. השאלה העולה מתוך נתון זה היא למה אנשים פונים לעזרה שמאוחר מדי או לאחר שהם מתמודדים המון זמן לבד עם התחושות שלהם? על מנת למצוא את התשובה פניתי ליועצת בית הספר הגברת דורית שוורצברג.


למה אנשים מפחדים לבקש עזרה נפשית?

"קודם כל עזרה נפשית זה לא רק פסיכולוג ופסיכיאטר יש היום הרבה מענים בקהילה לאנשים שצריכים עזרה ואני חושבת שיש סטיגמה שאולי אם אני צריך טיפול אני לא בסדר, אולי זה משהו שמעיד על איזה פגם שיש לי, על איזה פתולוגיה שיש לי והיא סודית וחבויה, איזה מן טאבו כזה, ודווקא בשנים האחרונות זה הולך ונפרץ כי כולנו מבינים שמדי פעם כול אחד מאיתנו זקוק לעזרה בתקופות מסוימות בחיים, יש היום הרבה פתיחות גם התקשורת מעזה ושמה את זה בקדמת הבמה."

"גם הנושא של הפוסט טראומה שעלה למודעות וכולנו מבינים שכל אחד מאיתנו צריך מדי פעם סעד נפשי לתקופה מסוימת ולפעמים גם ליותר מזה .אפשר גם להפיק מזה ולהנות מזה זה לא משהו להתבייש בו וזה בסדר גמור."


מה החשיבות של עזרה נפשית?

"כמו שלפעמים יש לנו מחלה גופנית או איזה חולשה גופנית ואנחנו יודעים שאנחנו צריכים עזרה, מנוחה, תרופה, ויטמינים, שינוי אורח חיים, כך גם בהיבט הנפשי, אנחנו חשופים להרבה לחצים בטח בעידן המודרני ובעידן המקוון, הקורונה והמצב הביטחוני, אני חושבת לפעמים על הילדות שלכם שהייתה כל הזמן צבועה באיזה נקודות שחורות באמצע, כל פעם מחדש, לא היה לכם שקט מאז שנולדתם ועוד על זה נוספים לחצים חברתיים ולימודיים ומשפחתיים וכל מה שקורה מסביבנו . עזרה נפשית חשובה כדי לעבד את התחושות האלה, אנחנו עושים את זה עם המשפחה והחברים אבל לפעמים צריך יותר מזה, צריך איש מקצוע אובייקטיבי שיעזור לנו להבין את הדברים אחרת, לפרש אותם ככדברים שהם בעדנו ולאו דווקא נגדנו כדברים שמחשלים אותנו, לאזן קצת, לווסת קצת, ללמוד טכניקות של הרגעה ובסוף בסוף, המטרה של עזרה נפשית היא לעזור לבן אדם לבנות חוסן שבפעם הבאה שהוא בסיטואציה קשה או מאתגרת, הוא ידע למצוא את הכוחות הפנימיים שלו ולהישען עליהם."


ואם אדם לא רואה את החשיבות בעצמו אפשר לעזור לו, למשל דרך ההורים?

" אפשר להסביר לו אבל בשורה התחתונה חייבת להיות מוטיבציה של המטופל אף אחד לא יכול לעשות טיפול כי ההורים הכריחו אותו לבוא. זה לא עובד"


אין אדם שלא צריך אוזן קשבת או איזה אדם שיקשיב לו ויעזור לו ברגעים קשים. אפילו רק לדעת שהוא שם במידת הצורך. תהיו קשובים לגוף שלכם ותזכרו שזה בסדר לפנות לעזרה מכל בחינה אפשרית ושאין בזה דבר מביך או מוזר. כאב נפשי הוא טבעי לא פחות מכאב פיסי, ויש להתייחס אליו ולתת לו מענה, שכן הדחקה או התעלמות עלולה רק להחמיר את הכאב.

אתם לא לבד, אם אתם חשים שעוברת עליכם תקופה קשה פנו לאחת מיועצות בית הספר והיא תוכל להראות לכם את הדרך.




24 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page